Hyresgästsinfo

 

 

 

 

 

Gränsdragningsslista för hyresgäster

Hyresgästen ansvarar för att:

  • Omgående rapportera när fel uppstår i lägenheten. Om hyresgästen vid upprepande tillfällen inte släpper in hantverkare/besiktningsman vid avtalad tid utgår en kostnad om 400 kr
  • Rensa vattenlås och golvbrunn i badrummet. Är stoppet längre ner kontaktas fastighetsskötseln
  • Sköta om ugnsplåtar och galler. Hyresgästen är kostnadsansvarig för spräckta spisplattor
  • Grönsakslådor, hyllor, dörrfack och övrig inredning hålls i ett gott skick under boendetiden
  • Byta säkringar samt ansvaraför egen eldragning. Brf Melodin ska godkänna komplettering av den fasta elanläggningen samt att installationen ska utföras av godkänd fackman, till exempel installation av tvättmaskin
  • Själv bekosta reparation och utbyte av trasigt polislås. Dock ej i av Brf Melodin monterad säkerhetsdörr
  • Själv bekosta byte av cylinder eller polislås om nycklarna till låsen tappats bort. Hyresgästen ska även bekosta nya nycklar/passerbrickor till fastigheten om de förkommit
  • Bekosta byte av trasigt inre fönsterglas samt underhåll och byte av eventuella persienner
  • Alltid hålla förrådet låst även om det inte används .
  • Brandfarlig vätska eller explosiva ämnen inte förvaras i förrådet. I lägenheten får högst fem liter brandfarlig vätska förvaras
  • Byta lampor i lägenheten förutom ugns-, frys- och kylskåpslampor
  • Rengöra fettfilter och byta kolfilter i köks-, kolfilter och övriga köksfläktar
  • Telefonjack i lägenheten fungerar. Brf Melodin ansvarar för det första jacket vilket oftast är monterat i hallen.
  • Återmontera borttagen lägenhetsutrustning vid avflyttning. Hyresgästen ansvarar också för att under boendetiden förvara borttagen lägenhetsutrustning på ett betryggande sätt
  • Omgående kontakta Nomor och styrelsen för bekämpning av skadedjur och ohyra. Bekämpning av skadedjur och ohyra ingår i hyran. Nomor tel 020-54 55 56

BRF Melodin ansvarar för att:

  • Inom tre arbetsdagar åtgärda rapporterat fel eller rapportera till hyresgäst när felet kan avhjälpas
  • Justera och utföra service av vattenkranar
  • Rensa stopp i avloppssystem som HG inte kommer åt
  • Reparera eller byta spisar och kylskåp.
  • Felsöka och reparera fast elanläggning
  • Reparera och byta trasiga lås. Observera att polislås ingår i av Brf Melodin monterad säkerhetsdörr men inte i vanlig ytterdörr.
  • Tillhandahålla tre nycklar till varje standardlås samt tre nycklar/passerbrickor till fastigheten
  • Byta trasigt yttre fönsterglas, tätningslister, filter tillvädringsfönster och justering av fönsterbågar
  • Värmen i lägenheten uppgår till +21º C och inte understiger +18º C – enligt Socialstyrelsens riktlinjer
  • Reparera lägenhetsförråd
  • Byta ugns-, frys- och kylskåpslampor
  • Felsöka och reparera lägenhetens första telefonjack. Det första jacket är oftast monterat i hallen